Polacy zmieniają sposób finansowania świątecznych wydatków

Materiał informacyjny Zaktualizowano 
Zakupy świąteczne nie przypominają dziś tych sprzed kilku lat. Rośnie popularność e-handlu, a świąteczne wyprzedaże nie budzą już takiego zainteresowania – wynika z raportu “Polaków portfel własny – świąteczne przygotowania” przygotowanego przez Santander Consumer Bank.

Boże Narodzenie to najbardziej intensywny czas zakupowy. Jak w soczewce skupiają się w tym czasie zmiany, jakie zachodzą w handlu i nawykach konsumentów. Żeby zrozumieć decyzje zakupowe Polaków w tym gorącym okresie, Santander Consumer Bank przeprowadził badania dot. świątecznych finansów. Efektem tej analizy jest raport “Polaków portfel własny – świąteczne przygotowania”, który analizuje m.in. sposób, w jaki robimy świąteczne zakupy, i wskazuje czynniki, które mają na to wpływ.

Tegoroczne zakupy świąteczne są zupełnie inne, niż te robione pięć, a nawet trzy lata temu. – Handel tradycyjny nieustannie ewoluuje, podążając za trendami i oczekiwaniami klientów. Pojawiają się nowe kanały sprzedaży. Zmianom ulega również prawo, które wpływa zarówno na sposób prowdzenia biznesu, jak i na nawyki samych konsumentów – wylicza Piotr Monkiewicz, Dyrektor Departamentu Pożyczek Gotówkowych z Santander Consumer Banku.

Jak zmieniły się przygotowania do Świąt?

Wyjątkowa atmosfera Bożego Narodzenia i tradycja obdarowywania bliskich sprawiają, że Polacy chętnie w tym okresie korzystają z ofery handlowców ale i banków oraz pozostałych instytucji finansowych. To czas wzmożonego zainteresowania kredytami konsumpcyjnymi i kredytem na zakup towarów i usług (zwanych popularnie ratami). Z danych BIK wynika, że sprzedaż kredytów finansujących sprzedaż ratalną rośnie z roku na rok, a najbardziej zauważalne jest to w kredytach na niskie kwoty.

Według badania wykonanego na zlecenie Santander Consumer Banku Polacy dostrzegają zmiany, jakie zachodzą w handlu. – Jako czynniki, które mają w tym roku największy wpływ na zakupy świąteczne, wskazują rozwój sklepów internetowych (28,5 proc.) i płatności bezgotówkowych (23,3 proc.) – mówi Piotr Monkiewicz z Santander Consumer Banku – Z kolei ekspansja dyskontów była najczęściej wskazywana w grupie badanych o najniższych dochodach – 31,8 proc. obserwacji – dodaje.

Rozwojowi sklepów internetowych na pewno sprzyja stres, który towarzyszy świątecznym zakupom w sklepach handlu tradycyjnego. Na czele zestawienia najbardziej stresogennych czynników Polacy wymienili tłum w sklepach (51,4 proc.) oraz korki w okolicach centrów handlowych (43,1 proc.). Ponad 20 proc. badanych jako denerwujące wskazało również duże wydatki związane z tym okresem. Może to mieć też wpływ na postrzeganie poświątecznych wyprzedaży. Prawie połowa badanych (42,8 proc.) nie interesuje się nimi wcale lub uważa, że to żadna okazja i źródło niepotrzebnych wydatków.

Niedziela bez handlu to zakupy online

Tegoroczne Boże Narodzenie będzie pierwszym od czasu wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. Kilka miesięcy obowiązywania ograniczeń sprawiło, że większość badanych nie przewiduje problemów z tego powodu (zwłaszcza że w grudniu niedziel handlowych będzie więcej, niż zwykle). Jednak co piąta osoba deklaruje, że uregulowania wpłyną na jej świąteczne przygotowania i będzie zmuszona do dokonania zakupów dużo wcześniej lub kupi więcej produktów w sklepach online.

I tak prawie połowa badanych z wyższym wykształceniem (45%) poszuka inspiracji zakupowych w internecie. Dla 30 proc. najmniej wykształconych nie będzie ważne co kupią w prezencie innym Niedziele niehandlowe najmniej utrudnień spowodują w miastach do 50 tys. mieszkańców, gdzie problemy przewiduje niecałe 11 proc. badanych, a najbardziej odczuwalne będą w miastach od 250 do 500 tys. mieszkańców – 36 proc. ankietowanych. W grupie wiekowej 30-39 lat aż ponad 40 proc. badanych deklaruje zmiany w przedświątecznych zakupach z powodu nowych ograniczeń w handlu. W najmniejszym stopniu wpłyną one na przygotowania osób najstarszych, wśród których niecałe 10 proc. przewiduje problemy z tego powodu.

Jak pokazują wyniki badania, większe obciążenie budżetów domowych przed Świętami ma znikomy wpływ na sposób wykorzystania środków z programu Rodzina 500+. Pomimo większych wydatków w tym okresie, zdecydowana większość rodzin (prawie 80 proc.) deklaruje, że pieniądze z programu przeznaczy na prezenty dla dzieci i ich potrzeby. Tylko co dziesiąta rodzina planuje wydać te pieniądze na przygotowania do Świąt, finansując w ten sposób zakup artykułów spożywczych. Chcesz poznać szczegóły raportu? Odwiedź blog Santander Consumer Banku.

Zmieniło się logo – nie zasady

Santander Consumer Bank jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyty na zakup towarów i usług, karty kredytowe oraz lokaty. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe. Wśród dostępnych rozwiązań kredytowych posiada także Mistrzowski Kredyt Gotówkowy, który w październiku, listopadzie i grudniu zajął pierwsze miejsce w rankingu kredytów gotówkowych na portalu Money.pl. Warto pamiętać, że Santander Consumer Bank rozpoznamy po wizerunku ambasadorki Justyny Kowalczyk oraz logo zawierającym czerwony napis na białym tle. Więcej informacji na temat Santander Consumer Banku można znaleźć na stronie internetowej www.santanderconsumer.pl

Wideo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3