Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Śląskie: Opóźnienia na budowie autostrady A1. Kiedy zostanie otwarta?

Bartłomiej Romanek
Odcinek F, będący autostradową obwodnicą Częstochowy ma największe opóźnienia w budowie. Buduje go włoska firma Salini. Zdjęcia z połowy grudnia 2018 r.
Odcinek F, będący autostradową obwodnicą Częstochowy ma największe opóźnienia w budowie. Buduje go włoska firma Salini. Zdjęcia z połowy grudnia 2018 r. GDDKiA
Trzeci kwartał 2019 roku to zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad wciąż realny termin oddania do użytku nowego odcinka autostrady A1 pomiędzy Częstochową i Pyrzowicami. Wiele wskazuje na to, że autostrada powstanie jednak dopiero w 2020 roku.

Terminów oddania do użytku autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami było już co najmniej kilkanaście, ale wydawało się, że realny jest ten ostatni, czyli trzeci kwartał tego roku.

Patrząc jednak na zaawansowanie prac na poszczególnych odcinkach, trudno przypuszczać, żeby udało się dotrzymać tego terminu.
O ile na odcinkach „G” (Blachownia - Zawodzie), „H” (Zawodzie - Woźniki) oraz „I” (Woźniki - Pyrzowice) stan zaawasowania prac na 31 grudnia określano na poziomie 82-87 procent, to w przypadku odcinka „F” (Rząsawa - Blachownia) ten parametr wynosił zaledwie 48,84 proc. (a samych prac drogowych tylko 33,09 proc.)

Aktualne terminy zakończenia kontraktów na budowę autostrady A1, uwzgledniające uzasadnione roszczenia terminowe to kwiecień dla odcinków „F” i „G”, maj dla fragmentu „I” oraz czerwiec dla „H”.

– Zamawiający w dalszym ciągu analizuje kolejne roszczenia terminowe, zatem podane terminy zakończenia inwestycji mogą ulec zmianie. Nadmieniam, że umowny termin zakończenia inwestycji nie jest tożsamy z oddaniem do ruchu budowanych odcinków autostrady – mówi Marek Prusak, rzecznik prasowy GDDKiA. – Zakładamy, że do oddania do ruchu wszystkich 4 odcinków autostrady A1 dojdzie w III kwartał 2019r.

Rzecznik GDDKiA nie ukrywa, że dyrekcja zdaje sobie z trudności i opóźnień, ale na bieżąco stara się mobilizować wykonawców.
Ciągle nierozwiązana pozostaje również kwestia dwóch wiaduktów nr 361 i 362, które miały powstać w ramach węzła „Częstochowa Jasna Góra”. Po pierwszych ekspertyzach. GDDKiA nakazała rozbiórkę obydwu obiektów, ale w świetle kolejnych badań i pomiarów przedstawionych przez wykonawców, decyzję te wstrzymano. Możliwe, że żaden z wiaduktów nie będzie musiał zostać rozebrany.

Problemy z A1 komplikują również plany miasta. Miejski Zarząd Dróg i Transportu w 2019 roku zamierza bowiem rozpocząć prace przy przebudowie i modernizacji DK 1. Rozpoczęcie prac na „krajówce” w połączeniu z brakiem otwartej autostrady mogłoby spowodować drogowy paraliż w całym regionie.

Zobacz aktualne zdjęcia z budowy autostrady:

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czestochowa.naszemiasto.pl Nasze Miasto