4 z 6
Poprzednie
Następne
Emerytura matczyna - skorzysta 65 tys. osób. Jakie warunki trzeba spełnić? [Mama 4 Plus]
Jak załatwić emeryturę matczyną?
Aby mogły być rozpoznane uprawnienia do tego świadczenia, konieczne jest złożenie wniosku oraz oświadczenia o sytuacji: osobistej, rodzinnej, majątkowej i materialnej - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS-u w województwie śląskim. - W salach obsługi klientów są już dostępne druki wniosku oraz oświadczenie. Wniosek "Mama 4 plus" musi zawierać dane osoby, która ubiega się o świadczenie:
- imię i nazwisko,
- datę urodzenia,
- numer PESEL albo, jeżeli nie nadano tego numeru, serię i numer dowodu osobistego lub numer paszportu,
- adres miejsca zamieszkania,
- adres miejsca pobytu lub os-tatniego miejsca zamieszkania - w przypadku osoby nieposiadającej adresu miejsca zamieszkania,
- adres do korespondencji, jeśli jest inny niż adres zamieszkania,
- żądanie wnioskodawcy ze wskazaniem świadczenia, o jakie się ubiega,
- wskazanie sposobu wypłaty świadczenia wraz z podaniem danych niezbędnych do jego wypłaty,
- podpis wnioskodawcy lub jego przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika.
- Do wniosku należy dołączyć:
- akty urodzenia dzieci lub orzeczenie sądu o powierzeniu sprawowania pieczy zastępczej nad dzieckiem,
- informację o numerach PESEL dzieci,
- urodzenie co najmniej czworga dzieci,
- wychowanie co najmniej czworga dzieci,
- posiadanie bądź nieposiadanie przerw w wychowywaniu dzieci,
- ograniczenie lub pozbawienie praw rodzicielskich,
- posiadanie lub nieposiadanie ustalonego prawa do emerytury lub renty,
- uzyskiwanie bądź nieuzyskiwanie dochodu z tytułu zatrudnienia lub prowadzenia działalności zarobkowej,
- posiadanie gospodarstwa rolnego oraz jego powierzchni, - uzyskiwanie innych dochodów oraz innych okoliczności niezbędnych do oceny spełnienia przesłanek warunkujących przyznanie świadczenia.