Pociągi towarowe przyspieszyły miedzy Śląskiem i Zagłębiem
Pociągi towarowe jeżdżą już szybciej po odcinkach między stacjami Bytom – Zabrze Biskupice, Zabrze Biskupice – Maciejów Północny i odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka. Dlaczego? Bo, właśnie zakończyły się prace na dwóch odcinkach linii kolejowych, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka”.
Inwestycja ta usprawniła szybkość i przepustowość przewozu towarów koleją w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Dzięki unowocześnieniu linii pociągi mogą kursować szybciej i z większą częstotliwością. Zapewnia to szybszy obieg ładunków, co przekłada się zarówno na szybszy rozwój gospodarczy regionu, jak i ochronę środowiska – transport kolejowy o wysokiej wydajności stanowi nie tylko tańszą, ale i bardziej ekologiczną alternatywę dla przewozu drogowego, a to ze względu na mniejszą niż przy spedycji za pomocą aut ciężarowych emisyjność.
Zakończone prace na linii Posterunek Dorota w Sosnowcu – Mysłowice Brzezinka pozwalają na ruch pociągów z prędkością nawet 80 km/h. W ramach zadania wymieniono ponad 17 km torów i sieci trakcyjnej. Wyremontowano 14 obiektów inżynieryjnych, w tym największy – 300-metrowy most kolejowy w Jaworznie nad rzeką Przemszą, ale też wiadukty kolejowe w Sosnowcu nad ul. Stacyjną i Orląt Lwowskich. W efekcie po tej linii sprawniej kursują cięższe pociągi.
">
Bytom i Zabrze także już po remoncie linii
Zadanie objęło też linię Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Pociągi towarowe jeżdżą z prędkością do 100 km/h – to trzykrotnie szybciej niż przed modernizacją, kiedy jeździły z prędkością 30 km/h. Jednocześnie, mimo szybszej jazdy składów, transport towarów przebiega bezpieczniej i ciszej. Poziom hałasu i wibracji został zredukowany, dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych. Ograniczyło to oddziaływanie kolei na otoczenie. Na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym wpłynął remont obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice. Prace objęły wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.
">
W Katowicach przebudują stację towarową
Ostatnim zadaniem w ramach tej inwestycji jest kompleksowa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Północne. Wymienione zostaną tam tory i sieć trakcyjna, zbudowana zostanie nowa nastawnia, z której za pomocą nowoczesnych systemów komputerowych zawiadowcy ruchu będą czuwać nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Wszystkie podjęte działania zaplanowano tak, by w trakcie prac można było utrzymać ruch towarowy na stacji. Celem przebudowy jest zwiększenie przepustowości na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego, co przełoży się na wzrost efektywności transportu kolejowego. Przez stację będą mogły przejechać dłuższe składy, do 750 metrów.
Inwestycja ma wartość ponad 400 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?